Home » Mediawijsheid » Hoe mediawijs is Nederland werkelijk?

Hoe mediawijs is Nederland werkelijk?

hoemediawijsisnederland.jpgLaatst hoorde ik in het nieuws dat maar liefst 80% van de ouders zegt hun kind te begeleiden op internet en dat de kinderen in Nederland het meest mediawijs zijn van Europa. Dit verbaasde mij nogal. Ik hoor namelijk nogal eens anders om me heen. Veel ouders hebben toch nogal eens vragen over met name de veiligheid van internet en hoe ze hun kind bewust kunnen maken van de gevaren hiervan. Dan is 80% wel een heel hoog percentage. Voor mij als mediacoach de hoogste tijd om hier eens wat nader onderzoek naar te doen.

Mediaopvoeding is een taak voor ouders en onderwijs samen. Daarover is bijna iedereen het wel eens. Helaas blijkt in de praktijk dat dit niet altijd zo gaat. Op veel basisscholen wordt al wel aandacht besteed aan het gebruik van nieuwe media bij o.a. het zoeken naar informatie en kennisvergaring, maar nog niet zozeer aan het fenomeen nieuwe media op zich. Wat is nieuwe media precies, hoe werk het, kun je alles geloven wat je leest en ziet, wat is social media, wat is de impact hiervan en hoe kun je het gebruiken in je voordeel. Volgens een onderzoek naar het gebruik van nieuwe media door onderwijzers komt dit met name door het gebrek aan kennis hierover. Mediawijsheid blijkt op veel pabo’s ook nog steeds een facultatief vak te zijn. Dus als een onderwijzer deze kennis al wel heeft, dan is dit meestal door eigen interesse. Maar ook vinden veel onderwijzers dat het hier over een stukje opvoeding gaat. En dit ligt volgens hen toch nog vaak bij de ouders zelf.

Veel van bovengenoemde onderwerpen ligt dus toch nog steeds bij de ouders. Als onze kinderen het meest mediawijs zijn van Europa betekent dit dat de ouders in Nederland het goed doen. Het onderzoek mediawijsheid onder ouders en kinderen in opdracht van Mediawijzer.net laat zien dat 8 op de 10 ouders hun kind volgt op internet, in de gaten houdt waar hun kinderen mee bezig zijn, checkt met wie ze omgaan, hoe ze reageren op berichten en of ze worden gepest. Zou dit die 80% zijn? Deze begeleiding vind ik echter nogal passief. Ik zie hierin niets terug over het bewust maken van de gevolgen van social media of het leren traceren van slechte intenties. Kortom: deze 80% zegt dus meer iets over de kwantiteit dan de kwaliteit van de begeleiding ben ik bang. Dit blijkt ook uit het opmerkelijke feit in dit onderzoek, dat veel ouders zeggen geen negatieve effecten te zien van social media. Ze maken zich alleen zorgen over het excessieve gebruik ervan. En dit is nogal zorgelijk, want negatieve effecten zoals grooming, sexting en pesten zijn er helaas wel. Zo las ik gisteren nog in een onderzoek van meldpunt.nl dat 43% van de jongeren te maken heeft met vervelende online ervaringen. Kortom: hoe mediawijs is Nederland eigenlijk?

Onze kinderen bewust maken van de gevaren en consequenties is dus wel degelijk belangrijk en veel ouders kunnen hier zo te zien best wat extra begeleiding bij gebruiken; gezien het feit dat ze de negatieve effecten vaak niet eens zien. Mediawijsheid is in Nederland dus nog heel betrekkelijk. Er valt nog wel wat in bij te spijkeren. Het bijbrengen van mediawijsheid zal voorlopig nog van buiten school moeten komen. In de vorm van mediacoaches die worden ingehuurd door school of door mediatrainingen die gegeven worden waar kinderen op eigen initiatief naar toe kunnen. Het is echter een kwesties van tijd voordat mediawijsheid geïntegreerd zal worden binnen het basisonderwijs in Nederland. Dit blijkt wel uit het PO stappenplan opgezet door Mediawijzer.net (een initiatief van OCW en Jeugd & Gezin) om mediawijsheid structureel in te bedden in het primair onderwijs. We gaan dus de goede kant op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>